fredag den 21. januar 2011

Der findes altid et godt tilbud

Spørgsmålet er så bare hvor og hvad. Det første man skal gøre sig klar over, det er hvor lang tid man vil eje aktien og om man kan tåle at sidde med en faldende aktie. Min strategi er for det meste, at gå på indkøb, når jeg ser en aktie, som jeg mener har potentiale. Jeg forsøger for det meste at time mine køb til efter en stejl korrektion, der hvor frygten er allerstørst, eller hvis den har ligget stille i et stykke tid. Yderligere forsøger jeg også at købe op ad støtteniveauer, f.eks. tidligere toppe eller niveauer, hvor der tidligere har været høj volumen. Der jeg så vil hen, er, er det nu, man skal købe op i sølv, guld og andre råvare-aktier? Min mavefornemmelse siger mig, at man skal følge Gary og vente et par uger til starten af februar, men hvis man investerer i sølv eller sølvmineaktier, så kan man måske snart begynde at købe lidt op. I hvert fald, hvis sølvet skal i 50 dollar som mange mener.
Turd fra TF Metals er ikke sådan til at slå ud. Han har nu skrevet, at guldet skal i 1600 USD inden 10 juni 2011. Han tror, at vi bunder her omkring 1345 måske 1320, hvilket er en korrektion på 7-8 pct. og at vi så skal 20 pct. op derfra. Det skulle ligne de tidligere korrektioner og rallys.
Nu vi er ved vilde forestillinger, så mener investeringsstrateg hos Sprott Gold & Precious Metals Fund, John Embry, at sølv- og guld-minerne vil blive kørt op i en lige så stor boble som dot.com-boblen. I interviewet fortælles bl.a. om PM-mineaktier, som fra 1975 til 1980 steg over 100.000 pct. Lion Mines steg fra 7 cent til 380 dollar etc. Hvilket selvfølgelig gør, at de plæderer for juniorer og explorer. Apropos explorer, så har Global X også en gold explorer ETF GLDX.
Jeg er stødt på flere som interesserer sig for juniorer og explorer. Man kan nok få en del ud af, at læse alle disse over 300 sider igennem på et messageboard under Kitco.com. Jeg er slet ikke nået igennem, men jeg tror, man måske kan finde ud af noget spændende her. Det er nok Bag of Gold man skal søge efter. Scott fra the hardrightedge.com har vist startet sin blog efter Bag of Gold startede sin tråd. Han har vist lavet 79 pct. siden slutningen af oktober. I de porteføljer jeg overser, har jeg kun Apogee Minerals som en decideret penny PM-stock. Den er steget kraftigt her på det seneste, bl.a. efter rigtig gode boreresultater og en præsentation. De har tilgange i Bolivia, hvilket skaber usikkerhed, men boreresultaterne ser ok ud. Her er lidt facts ved kursen 0,31 CAD - ressource på 80 mio. pund sølv - 0,72 dollar pr. oz. i jorden. Sammenlign f.eks. med Sølvværdisætningsguiden (ore body). Det var Art Bechstein, som i sin tid ledte min opmærksomhed hen på denne explorer. Hvis man vil have flere indkøbsideer, så kan man tjekke Turds post fra forleden, hvor der bliver gennemgået flere PM-aktier. Se blandt andet kommentarerne om First Majestic af Wingman. Han mener, at First Majestic har den bedste chance for at blive en mellemstørrelse sølvproducent (15-20 mio. oz/år). Forventet produktion i 2011 er 9 mio. oz.
På den hjemlige scene stiger Vestas over 5 pct. efter Nordex ikke nedjusterede. Det er der rigtige banker, som køber (GS, SEB (ikke helt rigtig), MS og ML). Det tyder ok for fremtiden.
Questerre har også stoppet sit fald og ligger fortsat omkring 9 NOK. Jeg er lidt i tvivl om den er et godt køb nu. Jeg har ikke fået læst ordentlig op på lektien :( Men den kan være interessant i dette leje under 9, med stop under 7,7 NOK.
Avalon er også en mulighed tæt på 5 USD. Den artede sig fint i går, hvor den lige gik ned til den tidligere top lige under 5 og steg så til 5,6 for at lukke i 5,43. Great Western klarer sig også rigtig godt. Jeg så, at Byron Capital havde sat et kursmål på 2,25 CAD på den. Nu ligger den i 69 cent.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar