mandag den 14. november 2011

Profitrollers er en joke

Hvis jeg skal være helt ærlig, så er navnet på bloggen en joke. Det skyldes, at jeg har et problem med at lukke mine positioner når de er i pengene. Jeg er for grådig og venter på the big kill, hvilket ofte medfører, at jeg også sidder med positionerne selv om de går imod mig. Det vil sige, at jeg desværre alt for sjældent kommer ud af mine positioner, og det er både med profit (gerne så stort som muligt) og tab (gerne så småt som muligt). En af grundene til, at jeg lidt for ofte bare køber og bliver siddende er troen på, at vi er i et bull market og at jeg på et senere tidspunkt vil kunne komme af med mine positioner til højere kurser. For to indlæg siden skrev jeg en overskrift om hvornår man skulle ud af markedet, uden dog at komme frem til nogen entydig konklusion. Jeg er ikke sikker på, at jeg kan præsentere noget her, men jeg kan da lige give en kort gennemgang af, hvordan de forskellige råvarer og indeks klarer sig, og hvor man kan finde støtte og modstand.

SPX bliver holdt af trekanten mellem de faldende toppe og de stigende bunde. Hvis den skal blive ved med at være positiv så jeg helst, at 1212 bliver holdt og allerhelst at den blå linje bliver holdt. Hvilket vil sige at vi ikke skal under 1235. Et positivt scenarie er, et luk over den røde linje og 200 dages MA (over 1272), da 200 dages MA har vist sig som stabil modstand. RSI'en er begyndt at vise lavere toppe og bunde, hvilket ikke er en negativ indikation. Spørgsmålet er så hvordan dette kan bruges til noget. Bør man sælge nu og købe tilbage senere? Det hele afhænger jo også af personens trading profil, dvs. er man over markederne hele tiden og kan og tør man trykke på aftrækkeren når det hele ser sort ud? Når jeg har solgt en overskudsgivende position, og jeg tror vi skal højere så er mit problem også, at jeg ofte køber tilbage for tidligt, fordi jeg er bange for at den pågældende position vil løbe fra mig. Så konklusionen må være, at den blå linje gerne må holde og at dollaren heller ikke skal stige meget mere end til hvor vi er nu (ca. 77,5).
Apple ser heller ikke overdrevet godt ud. Aktien er lukket under de vigtige 50 pct. fibonaccien i 390, midten af trendkanalen og under 50 dages MA, hvilket alt sammen indikere svaghed. Støtte findes i området omkring 200 dages MA og bunden af trendkanalen, dvs. ca. 363.
XLF, som er en ETF over amerikanske bankaktier, viser også en faldende tendens i både kurser og RSI'en. Vi er dog stadig over 50 dages MA, og den skal gerne holde dette for at det positive momentum skal fortsætte.
Sølvet ser heller ikke fantastisk stærkt ud. Vi har jo COT-rapporten i morgen (dvs. hver tirsdag), så det kan jo være at vi får noget salg i dag (mandag) og at det så vender i løbet af i dag eller morgen. Steder hvor man kan finde støttet må være i niveauet 33,5 pga. en fib-linje og den lange trendlinje fra bunden september. Jeg ser helst den holder den lange sorte linje, men bare sølvet holder sig over 32,1 vil være positivt. Det kunne godt se ud til, at 34,1 danner ok støtte i øjeblikket, men om det kommer til at holde er ikke til at vide.
Guldet holder sig tæt på de 1800 trods en stærk dollar. Pt. er det vigtigste nok, at guldet holder sig over den tykke sorte linje. Det ser ud til, at der skal noget ekstraordinært til for at sælge guldet kraftigt ned. Det ser i øjeblikket ud til, at der er mange købere i markedet.
Kobber har også artet sig rigtig pænt siden i torsdags, da vi var nede og snuse ved niveauet 3,32 dollar per pund. Vi har i mellemtiden været i 3,58 og nu er vi ca. i 3,50 og det niveau ser ud til at skabe god støtte. Et positivt scenarie vil være et luk over den faldende trendkanal og over 360
WTI-olien ser ultra bullish ud da den stiger i en pæn opadgående trendkanal. Vi er dog stødt mod en fibonacci-modstand i 99,6 og toppen af den halv trendkanal. Men vi er over 200 dages MA og 50 pct. fibonaccien for dette års trading range (ca. 95), hvilket er positive indikationer. Olieselskaberne udgør en stor del af Dow Jones og SPX, så fremgang til olien plejer at smitte positivt af på aktiemarkederne, hvor underligt det end måtte lyde (grundet højere omkostninger til industri og private). Den blå trendkanal og niveauet 95 er det man gerne ser holde, hvis vi skal fortsætte opturen.
Global X Silverminers (SIL) er kommet over den blå halslinje og et køb i niveauet omkring 24 ser rigtig positivt ud. Jeg advokerer ikke for at day trade eller swing trade, men mere for at købe og beholde i noget tid, idet vi kan være på vej ind i en periode med solide stigninger til ædelmetal-aktierne. Billedet er yderligere understøttet af en RSI med højere high og lows. Hvis jeg købte nu ville jeg sætte et stop under 23,4.
First Majestic (AG) kan inden for sølvminerne være et ok køb på nuværende niveau. Det vil dog være en kende risky, da aktien er under både 50 og 200 dages MA. Det der kan give aktien noget støtte er den stigende blå trendkanal og nogle fibonacci-støttepunker i området 16,6. Modstanden er 200 dages MA i 19 og nogle fib-modstande i niveauet 18,5. Et trade set up eller en chance for et fornuftigt entry vil være et køb nu (16,75) med et stop i 16,3.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar