lørdag den 19. marts 2011

Nu kommer C-wave finalen som tager os til $50 sølv

De sindssyge dage med høj volatilitet er fortsat igennem denne uge. Det startede sidste fredag med det japanske jordskælv og tsunami, hvorefter USA lukkede positivt. Fredag aften og lørdag morgen kom det så frem, at der var problemer med nedkølingen på atomkraftværket Fukushima, og herefter var fanden løs. Mandag faldt Nikkei vist 6 pct. og tirsdag eller onsdag faldt indekset 12 pct., hvilket betyder at virkeligt meget var indregnet i kurserne. Det betød at positioner i Europa og USA også blev likvideret pga. margincalls på japanske positioner. Alt dette ramte selvfølgelig mest af alt uranaktierne og selvfølgelig Tokyo Electricity Corp. Uranium Resouces faldt fra 2,3 om fredagen til 1,4 hvor den var nede både tirsdag og onsdag. I dag er aktien så steget 33 pct. til 2,17 USD. Det er fortsat muligt at finde ok tilbud inden for sektoren, og Rick Rule fra Sprott mener at vi ikke kan generere nok strøm uden brug af atomkraft, hvorfor det virker som en ok langsigtet investering at købe nu, når det ser allerværst ud. Uranprisen er så også faldet til 60 USD per pund, og faldet havde allerede været igang i nogle uger, så en del af aktierne var allerede under pres. Hvis man det kunne have interesse er URRE til 1,4 et fornuftigt køb, det er det klassiske eksempel hvor aktien går ned til en tidligere top og så op derfra. Uranium One kunne også være en mulighed og Bannerman, men ellers er ETF’en URA en mulighed for folk som gerne vil sprede lidt mere. Nu håber jeg, at der ikke sker noget slemt, men hvis det skulle ske, så skal vi nok en tur ned igen, og så skal man være vågen.
Sølv og guld gik heller ikke ram forbi, da alle positioner som sagt blev likvideret. Det gjalt også olien, som har vundet noget af det tabte tilbage efter den internationale front mod Gadaffi. Hvis man daytrader eller bare gerne vil have fod på hvad der sker af vigtige begivenheder, så er zero hedge stedet at gå hen. Her de senere dage har jeg benyttet mig meget af twitter.com med zerohegde som en af dem jeg følger. Der bliver man virkelig updatede om alt hvad der er inden for finans, med særlig vægt på råvarer og selvfølgelig PM-aktiver.
At der har været meget tryk på kan man også se hos Matt Johnson, der har lukket sine positioner i sølvjuniorerne med en gevinst på 6,7K USD. Det lyder flot, men han har for få uger siden været oppe på et plus på 25K USD og nogenlunde det samme forløb har jeg været igennem. Jeg har dog heldigvis været lidt mere skånet da jeg har flere af mine aktiver i gearede sølvprodukter og sølvet faldt ikke så meget.
Jeg er faldet over nogle links som jeg lige vil dele. Eric Sprott har skrevet denne artikel, hvor han afmonterer myten om guldboblen. Yderligere er jeg faldet over nogle danskere, vist nok nationaløkonomer, som skriver om sølv og guld. Det er ok artikler de skriver, og det er fint at de skriver til de ikke-indviede, da jeg selv nok skriver lidt for meget for min egen skyld. Som introduktion til investering i guld og sølv er Guld og Sølv Investor en rigtig fin blog.
Hvad kommer der så til at ske nu? Atilla, som jo har været short i noget tid, har nu lukket de fleste af sine shorts i SPX under 1245, og nu venter han på at shorte igen fra 1300 eller måske 1350+ alt efter hvordan det ser ud. Til trods for krisen i Mellemøsten og katastrofen i Japan plus fortsatte gældsproblemer i Europa, så fortsætter dollaren nedad og dollarindekset er allerede brudt igennem det laveste niveau fra 2010. Det viser virkelig hvor svag dollaren er, da den normalt fungerer som sikker havn. Gary mener, at der vil komme gang i sølv og guldet når først dollaren bryder sammen. Han skriver også, at daily cycle low er sat ind, hvilket får ham til at vurdere at det nu er sidste chance før C-wave finalen. I den mener han jo at sølvet bør gå til 43-50 dollar og guldet til ca. 1650 dollar. Af den grund mener jeg man bør beholde eller supplere i sølv-relaterede aktiver snarest!!!
Onsdag så vi hvordan det gik da USDJPY-krydset gik under tidligere support og det droppede 5 pct. på en time, hvilket sidenhen har krævet intervenering fra G7 for at få yennen presset lidt ned igen. Vi får nok ikke et scenarie som det, men jeg tror meget vel det kan blive voldsomt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar